Saturday, January 22, 2011

17 JANUARI 2011

17 JANUARI 2011 (ISNIN)

Permulaan kuliah di waktu pagi yang ama memenatkan. Keaadaan yang tidak akan pernah berubah. Bangun pagi, pergi kuliah, dan habiskan masa berkuliah. Sesungguhnya semester yang berat bagi saya. Dari pukul 7.15 pagi keluar rumah dan hanya balik ke rumah pada pukul 5 petang (selepas menolak masa berebut bas dan macam-macam lagi). tetapi bukan itu masalahnya, dan yang menjadi isunya setiap hari dan setiap pagi menanti bas untuk ke kuliah pasti perkara dan hal yang sama berlaku iaitu kekurangan bas. Mulalah ayat keluhan yang sama akan keluar dari mulut setiap pelajar yang penat dengan keadaan ini tidak kira bangsa, agama, usia, kursus, mahupun negeri. Ayatnya bebunyi begini:
                       
           
PELAJAR A: “tak de bas ke…awal pagi turun awal pon bas tak de...haizzz…mana la bas ni…” (situasi awal pagi)


PELAJAR B: “mana la bas ni…dah lewat ni...tak tahu orang nak ke kuliah ke? Tiap kali mcm ni…” (mula merungut dan berasa terkilan dengan perkhidmatan bas yang tidak pernah berubah.)


PELAJAR C: “ada bas…cepat!!” (mulalah berebut dan menolak anatara satu sama lain.)


Situasi sebeginilah yang tidak pernah berubah setiap kali di waktu kuliah. Diri sendiri mula membayangkan bagaimana hendak berubah jika perkara yang sama terjadi dari dahulu lagi tapi tidak pernah ada penyelesaiannya.




No comments:

Post a Comment