Sunday, January 23, 2011

22 JAN 2011

22 JANUARI 2011 (SABTU)


PASAR  MALAM: PEKAN TANJUNG MALIM


Sepanjang hari mulalah melayan cerita Korea yang hanya dapat difahami dengan pembacaan sari kata bahasa Inggerisnya. memandangkan hujung minggu maka saya cuba merehatkan diri dan minda denga menonton drama bersiri korea ini. Tiba-tiba, mula terdetik di hati saya memikirkan kenapa bahasa Korea ini kedengaran seperti bahasa Mandarin juga kadang kalanya dari segi sebutan beberapa perkataan tetapi cuma nada dan bunyi sebutan itu kedengaran agar kasar sedikit mungkin disebabkan cara sebutan dan pembunyian yang dikeluarkan oleh pita suara yang berbeza.


Tiba-tiba, terimbas kembali notis di papn notis Fakulti Bahasa dan Komunikasi yang menyatakan kursus bahasa asing Bahasa Korea tidak ditawarkan dan pelajar yang mendaftar kursus ini perlu menggugurkan kursus ini. Pasti ramai yang kecewa menerima berita ini. NAmun apa daya jika itu yang telah diputusakn oleh fakulti. JAdi bagi mere yang meminati bahasa Korea ini nampaknya harus mencari alternatif lain untuk mempelajari bahasa yang kian menjadi bahasa yang digemari dalam kalangan remaja masa kini kesan daripada pengaruh drama Korea yang sering kali menyentuh hati dan perasaan para penontonnya.






***P/S: Usaha tangga  kejayaan. Jika ada keinginan pasti akan berjaya jika usaha berterusan dan sesungguhnya pengaruh media ini tetapm kuat dalam mempengaruhi minat dalam kalangan masyarakat walaupun dari aspek bahasa sekalipun.

2 comments:

  1. Lei Pei,

    Sekarang sudah minggu ke-8. Mana tulisan yang lain. Rajin-rajinlah menulis.

    ReplyDelete
  2. sedang berusaha memuatkannya dalam blog Dr.terima kasih atas peringatan..

    ReplyDelete