Saturday, January 22, 2011

19 JAN 2011

19 JANUARI 2011 (RABU)
Merupakan hari yang paling membuatkan saya gelisah dan bimbang sepanjang hari. Walaupun diri ini bercita-cita menjadi seorang cikgu yang baik serta mempunyai ciri-ciri kebitaraan, namun apabila berdepan dengan ”MICROTEACHING” tetap membuatkan saya dilanda rasa risau yang sukar digambarkan dengan kata-kata. Bagi saya, sepanjang menghadapi perjalanan menuntut ilmu di UPSI, semengnya banyak yang saya pelajari dan ini merupakan peluang sekali lagi menimba pengalaman yang saya rasa boleh menjadi bekalan dalam perjalanan saya meniti gelaran seorang cikgu suatu haru nanti.

Saat yang ditakuti datang menjelma juga. Sampailah giliran untuk saya menyampaikan pengajaran kepada rakan sekuliah dengan saya. Berhadapan dengan pensyarah, para penilai yang dilantik dan rakan-rakan yang saya anggap memang hebat-hebat semuanya menambahkanlagi kegelisaha  di hati. Mulalah bisikan di hati, ” Ku pasti mampu melakukannnya. Hanya sekadar asas yang perlu dilalui untuk menjadi seorang cikgu. Pasti BOLEH!!!” Sempat lagi teringat dengan kata-kata ayah, ”Jika orang lain mampu melakukannya, kita juga mesti boleh..” Berbekalkan kata-kata semangat daripada ayah, akhirnya selesai juga pengajaran mikro pada petang itu walaupun tidak dapat dielakkan pasti ada kelemahan-kelemahan yang akan mendapat teguran. Namun teguran itulah yang akan terus menjadi tunjang kejayaan pada suatu hari nanti.

BUAT SEHABIS BAIK...!!!!

No comments:

Post a Comment