Friday, March 11, 2011

10 MAC 2011 (Khamis)

10 MAC 2011 (Khamis)

Percanggahan Situasi Berbahasa

Saya telah diminta oleh pensyarah untuk menyediakan senarai nama peserta bagi mengikuti pertandingan yang dianjurkan khas bagi pelajar yang mengambil kursus berkaitan dengan pengajaran makro ini. Berikutan hal ini, saya telah ditugaskan untuk menyiapkan senarai nama peserta berkenaan dan diminta untuk menghantar senarai berkenaan menerusi e-mel yang diberikan oleh pensyarah saya kepada pihak berkenaan. Maka, saya pun melaksanakan tugas saya itu sebaik sahaja balik daripada kelas pengajaran macro pada sebelah petang tadi. Apabila menghantar e-mel tersebut, saya cuba menggunakan bahasa yang sopan dan Bahasa Melayu tinggi supaya menunujukkan rasa hormat kepada individu yang saya berurusan dan ini saya anggap sebagai urusan rasmi juga jadi tidak ada sebabnya saya memperlekehkan penggunaan bahasa tersebut. Sempat di hujung ayat saya memohon maaf kepada pihak penerima sekiranya berlaku kesilapan dalam boring penyertaan yang dihantar. Kemudian, saya agak berterima kasih kerana pihak penerima membalas e-mel saya. Namun dapat saya perhatikan penggunaan bahasanya bukanlah bahasa baku yang disarankan. Pihak penerima membalas e-mel saya dengan ayat berikut:

            “ Berikan no.hp awk..nanti saya call beritahu ape masalahnya…”

Berikutan hal ini, saya merasakan penerima surat ini agak mesra orangnya dengan penggunaan bahasanya yang lebih kepada bahasa biasa yang kita gunakan. Namun jika diteliti dari aspek urusan rasmi, bahasa yang digunakan seolah-olah tidak sesuai dan tidak menunujukkan kredibiliti sebagai seorang yang berstatus pekerja di dalam universiti kita ini.

Bahasa Cerminan Bangsa…

No comments:

Post a Comment