Saturday, March 5, 2011

2 FEBRUARI 2011 (Rabu)

2 FEBRUARI 2011 (Rabu)

Secara peribadinya, kadang kala timbul persoalan dalam diri bahawa mengapa bahasa yang tercipta ini dapat menimbulkan seribu satu pendanga  menganai penggunaan dan penelitian yang pelbagai oleh berbagai-bagai pihak. Walaupun sedar atau tidak, sebagai salah seorang ahli masyarakat majmuk ini, dapat dikatakan setiap hari tidak kira penutur jati ataupun bukan penutur jati sesuatu bahasa itu tetap akan menuturkan bahasa yang sama. Namun ini tidak bermakna merekla melupakan bahasa ibunda mereka sendiri.

Di sini, saya ingin menerengkan contohnya dengan mengambil diri saya untuk menjelaskan perkara ini. Sebagai seorang yang berbangsa Cina secara rasionalnya saya telah diterapkan dengan bahasa Cina (Hokkien) sejak kecil lagi. Namun setelah memasuki alam persekolahan, saya mendapati bahasa pertuturan dalam keluarga saya tidak lagi terikat dengan bahasa ibunda saya sahaja dalam komunikasi harian saya bersama ahli keluarga. Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris telah menjadi bahasa kedua dan ketiga yang digunakan dalam komunikasi harian kami sekeluarga. Masalah ini mungkin berpunca kadang kala atas faktor kebiasaan maka untuk menyampaikan sesuatu makana perkataan itu kadang kala menggunkan bahasa yang lain selain bahasa ibunda itu lebih ringkas,cepat, dan difahami.

Walau bagaimanapun, sehingga kini saya melanjutkan pelajaran ke universiti, Bahasa Melayu seolah-olah telah menjadi bahasa pengantar utama saya dalam menjalani rutin hidup saya. Peratusan menuturkan bahasa melayu lebih tinggi darripada peratusan saya menuturkan bahasa ibunda saya sendiri tetapi ini tidak sama sekali menjadikan saya melupakan bahasa ibunda saya juga.

No comments:

Post a Comment