Sunday, March 6, 2011

4 MAC 2011 (Jumaat)


4 MAC 2011 (Jumaat)

Kemesraan Bahasa...

            Memandangkan esok merupakan tarikh pelaksanaan Program Diskusi Ilmiah yang dipertanggungjawabkan kepada saya dan rakan-rakan, maka melalui perjumpaan yang diadakan semalam saya ditugaskan untuk berkunjung ke Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) bagi mendapatkan buku-buku sumbangan yang diberikan oleh DBP bagi menjayakan program yang kami jalankan ini. Dalam perjalanan ke DBP, saya berkesempatan untuk singgah sebentar di kedai untu sarapan pagi. Semasa menikmati sarapan pagi, saya mengambil kesempatan untuk memerhati persekitaran saya. Secara tidak langsung, saya terlihat seorang pekedai sedang rancak berbual dengan seorang pak cik yang membeli dari kedainya. Rupa-rupanya pak cik itu seorang pemandu lori. Saya tertanya-tanya mengapa pemandu itu begitu mera berbual dan mereka boleh berbual dengan begitu rancak sedagkan mereka tidak mengenali antara satu sama lain pun. Apakah mungkin jalinan kemesraan sesama manusia itu sememangnya erat hanya melalui penggunaan bahasa yang sama yang menyatukan mereka? Mungkin ada benarnya jika dikatakan bahasa lambang penyatuan masyarakat Malaysia.













No comments:

Post a Comment