Sunday, March 6, 2011

6 MAC 2011 (Ahad)

6 MAC 2011 (Ahad)

BACAAN KHIDMAT PESANAN RINGKAS (SMS)…

            Tidak dapat dinafikan dalam era globalisasi dan serba moden ini, teknologi yang canggih seumpama sudah sebati dalam hidup kita di dunia serba canggih ini. Begitu juga dengan penggunaan telefon bimbit yang telah menjadi perkara biasa dalam masyarakat umum kini tidak kira daripada lapisan masyarakat atasan mahupan bawahan. Penggunaan telefon bimbit telah dianggap sebagai salah satu keperluan dalam hidup masing-masing. Namun di sini, tujuan saya mengutarakan perkara ini adalah sebenarnya penyampaian makna melalui khidmat pesanan ringkas ini yang kita kenalai sebagai SMS ini sering kali mendatangkan pelbagai masalah.

            Masalah yang ingin saya kongsikan adalah berkenaan dengan nada bacaan dalam SMS yang kita hantar. Berkemungkinan besar banyak salah faham yang akan timbul sekiranya nada bacaan SMS yang kita tujukan itu tidak difahami oleh penerima SMS kita. Contohnya, penggunaan huruf besar dalam SMS sering kali dikaitkan dengan perasaan seseorang yang tengah marah atau beremosi dalam perbincangan dengan menggunakan SMS dan begitu juga dengan penggunaan panggilan dan tanda seru. Itu mungkin mudah difahami, namun kadang kala akan timbul juga masalah seperti ,mesej yang biasa dihantar tetapi membangkitkan kemarahan si penerima. Kenapa ini berlaku? Adakah sebelm ini si penerima memang telah melakukan kesalahan membelakangkan di penghantar SMS sehinggan wujud sensitivity yang terlampau? Contohnya,

            Penghantar   : Tidak perlu tunggu, pergilah dulu.
            Penerima       : Awak ni apa kes tiba-tiba je suruh pergi la..apa lah!

Ini merupakan salah satu bentuk mesej yang sebenarnya bertujuan baik tetapi disalah tafsir oleh penerima yang tengah beremosi sehingga beranggapan penghantar mesej itu ingin menjauhkan diri daripadanya.

*** Berbicaralah selembut lidah... ***



No comments:

Post a Comment