Sunday, March 6, 2011

3 MAC 2011 (Khamis)

3 MAC 2011 (Khamis)

Kebiasaan Berbahasa dan khalayaknya...

Berhadapan dengan kelas pengajaran makro yang agak menguji kekuatan mental saya untuk mengahadapi semuanya secara yakin dan berani. Namun demikian, sesungguhnya inilah proses yang harus dilalui dalam usaha untuk menjayakan pengajian saya untuk bergelar seorang guru. Tibalah saatnya untuk melaksanakan pengajaran makro di dalam kelas yang meminta saya harus dan wajib menganggap kawan-kawan sebagai anak murid saya. Dari awal sampailah akhir sesi pengajaran maka saya perlu menganggap diri sebagai guru di hadapan mereka.

Semasa pengajaran, saya seolah-olah telah terbiasa dengan menggunakan bahasa komunikasi seharian dengan kawan-kawan dalam pengajaran makro yang dijalankan. Walaupun saya mampu mengubah status daripada pelajar kepada guru dan kawan-kawan-kawan kepada murid-murid tetapi saya masih lagi dianggap gagal untuk menguasai sepenuhnya. Ini disebaabkan apabila melihat wajah kawan-kawan seakan-akan wujud perasaan persahabatan itu amak bermulalah episod penggunaan bahasa campuran dalam pengajaran makro. Namun tetap bersyukur semuanya berjalan dengan lancar. Terima kasih atas kerjasama anda semua.





No comments:

Post a Comment